maandag 6 februari 2012

Niet geblogd maar wel gewerkt :) Ik merk dat het toch wel een stimulans kan zijn om te melden wat je gedaan hebt. Iets te melden te "moeten" hebben kan net dat ene zetje geven om toch nog iets te doen, zolang het niet obsessief wordt natuurlijk maar ik denk dat dat bij mij niet zo'n vaart zal lopen ;)

De slaapkamer was een groter project dan verwacht; bij het verwijderen van het behang kwamen 2 scheuren in de muur tevoorschijn die er weliswaar al jaaaaren zaten en bij de vorige behangbeurt netjes gevuld waren, maar waarvan het vulsel gedeeltelijk mee kwam met het behang.
Dit moest hersteld worden want moet er weer even (liefst jaren!) tegen kunnen...
Daarnaast was Zwager samen met zusje op zoek naar een eigen huis bij mij in het dorp, wat ik echt supergeweldig vindt maar wat ook betekende dat er regelmatig maar halve dagen gewerkt werd omdat er huizen bekeken, financiën besproken, bouwrapporten geëvalueerd en gevoelens geanalyseerd moesten worden.

Maar: het is allemaal gelukt, mijn slaapkamer is klaar en ik heb afgelopen weekend de ladenkast, 2 stoeltjes, mijn bed en de nachtkastjes weer ingehuisd. De rest nog even niet, ik ben vast van plan om gelijk een declutter-actie Flylady-stijl erop los te laten dus wat ik niet nodig heb en waar ik niet van houd komt er niet meer in.

Zusje en Zwager hebben een GEWELDIG huis gekocht!! op nog geen 5 minuten loopafstand van mijn huis wat betekent dat we in de toekomst ongetwijfeld regelmatig bij elkaar binnenvallen voor een kletsje en een kopje thee.
Zusje maakte zich eerst erg zorgen of ik het niet vervelend zou vinden wanneer ze zo dichtbij zouden komen wonen maar ik heb daar geen enkel probleem mee... in tegendeel: vind het geweldig dat we elkaar nu wat makkelijker kunnen zien :)

In de tussentijd heb ik niet stilgezeten... tijdens de renovatie was het meer dweilen met de kraan open moet ik bekennen. Ik heb dagelijks na mijn werk gepoetst en gestofzuigd en spullen uit de weggeruimd om het Zwager zo makkelijk mogelijk te maken.
Maar nu gaat het weer wat sneller: ik heb de komende 2 weken vrij onverwacht vrijgenomen, gewoon omdat de gelegenheid zich eindelijk voor deed en ik daar zin in had :) Het voordeel is dat ik niet direct vakantieplannen heb dus ik heb een deal met mezelf: tot een uur of 2,3 's middags doe ik "nuttig" en daarna mag ik leuke vrijetijdsdingen doen.

Om niet teveel overdonderd te worden door alles wat ik nu ineens wil doen, heb ik mijn oude huishoudplanner er weer bijgepakt en deze wordt vandaag up-to-date gemaakt zodat ik een beetje structuur heb.
Maar gisteren en vandaag ben ik met de administratie bezig geweest.
Mappen per jaar ipv per categorie gemaakt, 1 map met belangrijke "tijdloze" zaken en een map voor alles wat met mijn recent gekochte huis te maken heeft:



En dit is allemaal oud; van spullen die ik niet meer heb, van adressen waar ik niet meer woon en uit levens die ik niet meer leid... 
Het was ineens ook een beetje therapeutisch, dat afscheid nemen van het verleden; een studie die ik door ziekte nooit heb afgemaakt, nog notities in de hand van mijn omaatje die inmiddels alweer 6 jaar geleden overleed (ik woon in haar oude woning). En ik heb bij die papieren ook de tijd genomen om dit bewust te doen.



Dus mijn kleine, trouwe versnipperaartje heeft overuren gedraaid en de papiercontainer is alweer flink gevuld met snippers :) 


Naast de doos met snippers kun je nog net de knaloranje labels zien waarmee ik de mappen (tijdelijk) gemerkt heb.
Morgen bel ik met een belasting-invul-helppersoon in het dorp. Via de FNV heb je de geledenheid om hiermee geholpen te worden en nu met de aankoop van mijn huis afgelopen jaar is er zoveel in mijn leven veranderd dat ik het tijd vind om er eens samen met een meer-kundig persoon naar te kijken. Nu hoef ik tenminste geen 6 ordners met zooi mee te nemen om alle informatie bij de hand te hebben!!
Stiekem ben ik trots op mijn ineens zeer georganiseerde administratie in plaats van die enorme berg met papier die ik eerst had. Wat geeft dat een rust in je hoofd!

Ik heb alleen een stapel met allerlei jaaroverzichten van verschillende pensioenfondsen van de verschillende banen en bijbaantjes die ik heb gehad en ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Ik heb ze voor nu in de map "Belangrijk" gestopt met de intentie om dit ook aan de belastingpersoon te vragen maar misschien weet iemand hier hoe dit werkt?

Verder staat voor vandaag een monster afwas op de planning en een opruimklusje in mijn maandag zone... ik denk dat ik de eettafel ga uitgraven want dit is in dit huis DE plek waar dakloze spullen zich verzamelen.


2 opmerkingen:

  1. Ik zou die opgaves van de pensioenen inderdaad bewaren bij "belangrijk".
    Fijn dat je slaapkamer af is, en leuk dat je ook Flylady volgt. Succes, ik lees graag de updates.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie; ik laat ze daar inderdaad maar zitten. Zal de belastingmeneer vragen of hij er ideeën over heeft en anders: ze eten niets en ik zit er liever mee verlegen dan om verlegen :)

      Ik heb veel aan Flylady gehad; met name de instelling erachter: hoe kijk je naar de klussen in je huis aan en hoe kun je met zo min mogelijk moeite het één en ander zo goed mogelijk laten verlopen.
      Helaas ben ik anderhalf jaar geleden verschrikkelijk van de wagen gevallen, zoals ze het zo mooi zeggen, maar dit traject is een goede manier om het weer op te pakken :)
      Leuk dat jij Flylady ook kent en fijn dat je mij, en anderen, een kijkje in jouw leven gunt.
      Zoals ik elders ook al zeg: ik vind het ontzettend motiverend om te zien dat hoe het bij anderen gaat.
      Want als het voor jou werkt, waarom zou het dan voor mij niet werken?

      Verwijderen